theAsianparent App Panduan Kepada Ibu Bapa, Kehamilan dan Bayi.


Assalamualaikum & Hye :)

Sepanjang kehamilan tahun ni agak memberi cabaran yang kuat kepada ena, mungkin disebabkan perbezaan ketara dengan proses kehamilan Sumayyah. Jadi ena rasa seperti first pregnancy pula. Hehe.. Contohnya kali ni ena disahkan GBS Positive dan hampir sangkut dengan GDM. Scary sangat.... 

Selain ena sentiasa melakukan pregnancy check up di klinik, ena akan pastikan hari-hari buka aplikasi theAsianparent ni. 

Pernah dengar tak????? 

theAsianparent Malaysia merupakan rangkaian penonton di bawah Tickled Media Group bermula pada September 2009 di Singapura dan kini menjadi portal keibubapaan terbesar di Asia Tenggara dengan kehadiran di 12 negara yang menampilkan dalam 11 bahasa iaitu Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, bahasa Indonesia, Thai, Bahasa Filipina, Bahasa Vietnam, Bahasa Hindi, Tamil, Cina, Sinhalese dan Jepun.



theAsianparent aplikasi terbaik buat Ibu Bapa, Ibu hamil dan juga perkembangan Bayi anda

Setelah disahkan hamil pada Julai lalu, ena install apps ni. sumpah best !!! 

Ena boleh belajar pelbagai ilmu untuk persediaan pra sekolah Sumayyah tahun depan. Nampak tak all in one???

Beruntung sangat untuk ibu bapa zaman sekarang sebab mudah dapat info yang selamat. Berbeza masa first pregnancy memang ena refer page FB. Dalam tu jangan cakaplah boleh jadi isu negatif bila ada sesetengah ibu mempertikaikan ibu-ibu lain. Standard lah kadang tu soalan agak remeh sebab baru nak jadi ibu tapi perlu lah feedback secara positif.

Sekarang ena tak perlu risau... Selain jenis yang suka banyak tanya dengan doktor setiap kali check up, ena akan refer apps ni sebab artikel dia best-best taw. Please korang terutama ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata boleh refer apps ni.


Ibu dapat tips dan panduan perkembangan Sumayyah dan baby dalam perut dalam satu masa.


Haaa..Kenapa Sumayyah happy sangat bila ibu tunjuk handphone ??? Ok baca selanjutnya untuk tahu jawapan.

Tahniah theAsianparent telah melancarkan Aplikasi pada 25 Sept 2019


Tahniah sekali lagi majlis #TapMyAppLaunch yang diadakan di Kuala Lumpur.


Ena sangat bangga dengan kejayaan yang dikecapi oleh #TAP kerana :

⭐⭐ Telah mencapai 100 juta pageviews ⭐⭐
⭐⭐ Portal Keibubapaan Terbesar di Asia Tenggara ⭐⭐
⭐⭐ Melebihi daripada 25juta pengguna di dalam rangkaian bulanan ⭐⭐



Jom sertai komuniti apps ini kerana banyak manfaat dan selamat digunakan


1) Membantu ibu bapa di zaman digital supaya lebih selesa dan mudah digunakan dimana saja anda berada. 

Lihat pada senarai "Tools" atau "Peralatan" yang boleh membimbing para ibu bapa menyelesaikan masalah anak mereka.


2) Ibu bapa boleh fokus kepada topik yang diperlukan dan bersesuaian kerana ada 12 topik yang berbeza. 

Contohnya ena fokus kepada proses kehamilan dan persediaan Sumayyah yang bakal memasuki pra sekolah.



3) Memudahkan ibu hamil trace kandungan setiap hari sebagai langkah berjaga-jaga. 

Pregnant kali ni ena ada masalah period tak teratur, jadi doktor kena ikut due bergantung kepada scan. Bila dah jadi macamtu memang ena akan blur nak kira berapa usia kehamilan. Kes macam ena ni tak boleh set date untuk first period tapi set ikut due date daripada doktor. jadi terus ena tahu usia kandungan ena. Best kan???? 

Korang boleh cek berapa berat bayi ikut kepada usia kandungan. Jadi boleh agak lah baby korang tu tumbesaran normal atau tidak sama seperti doktor scan.


4) Artikel sentiasa dikemaskini untuk membantu ibu bapa menyelesaikan masalah berkaitan perubatan, kesihatan dan segala kebimbangan yang dialami dengan adanya pakar perubatan daripada Sunway Medical Centre Velocity dan DoctorOnCallto untuk mendapatkan lebih pemahaman penyakit, vaksin dan alahan kanak-kanak.



5) Forum komuniti memberi peluang interaksi kepada ahli untuk bertanyakan dan menjawab soalan. 

Part ni ena memang suka sebab kedua-dua belah pihak yang memberi respon akan dapat poin terkumpul. Soalan paling kerap ena baca berkaitan HB low, alahan kehamilan, keputihan dan pendarahan. Dari sini kita dapat belajar daripada pengalaman orang lain. 


6) Akses segera kepada muzik dan video.

Part ni Sumayyah lah suka sebab dia boleh tengok lagu best. Rasa lebih selamat daripada ena terus akses ke laman Youtube kerana ada video yang tak berapa sesuai dengan usia. Dari senarai ni dah set kategori mengikut peringkat umur.



7) Mendapat mata dan ganjaran.

Ada 6 cara yang boleh ahli kumpul poin. 

Paling senang bagi ena adalah "Isi Poll". Hanya jawab survey yang dibuat dan poin akan terkumpul. 1 hari ada limit poin. Jadi pastikan korang alert massage poin di bahagian bawah.


Ganjaran adalah mengikut poin terkumpul. Makin banyak poin terkumpul, makin besarlah peluang ganjaran seperti kredit E-wallet Boost, GRAB Ride voucher, Photobook dan banyak lagi !!

Nak hadiah lagi ?? Boleh join contest taw !

Sebagai ibu bapa seharusnya kita membuat pilihan yang bijak supaya dapat menguruskan permasalahan secara berhemah. Untuk tahu info lebih lanjut boleh klik saluran #theAsianparentMy dibawah :


Tutorial Download theAsianparent Apps

Post a Comment

24 Comments

Anum said…
singgah pagi selasa
sitirohaida said…
memang best tau app ni..akak pun dah install dan sekarang dah jadi VIP member dah...Semua info yang kita nak boleh cari kat sini
Sunah Sakura said…
aduii makin cantik berseri2 ibu mengandung ni!
mrhanafi said…
semakin canggih teknologi maka semakin mudah urusan kehidupan ini termasuk dalam bab ibu-ibu mengandung
Suria Amanda said…
Menarik..semakin semakin banyak apps parenting kan...bagus untuk parenting blogger dan semua yang bergelar ibu bapa..boleh share macam- macam kat situ..gain knowledge dan bertukar- tukar pendapat
Nisa Kay said…
makin mudah nak dapat tips dan info untuk ibu bapa muda sekarang kan, semua dah dihujung jari. bleh la promote dekat kawan kawan haa.
Dilah said…
Bagus ada website macam ni kan ena.. banyak info dan ilmu parenting yg ibu2 boleh dapat..
Hasif Hamsyari said…
Pertama kali dengar tentang apps ni! Nampak sangat efektif dan membantu sangat ibu bapa di luar sana. Bolehlah nanti nak suggest pada kawan2 yang bakal menimang cahaya mata, especially yang baru pertama kali kan. Good sharing!
Auntie Lilly said…
This looks like a good & informative app for new parents. Wish I have access to this kind of app when I was a first-time mom many years ago!
MaisarahSidi said…
Wah.. the asian parent dah ada app sendiri ya. Senanglah nak cari info macam ni. Suka juga buka website tu. Macam-macam info bagus ada.

www.maisarahsidi.com
Mawardi Yunus said…
Wah aplikasi macam ni pon ada ya. bagus sangatlah. memudahkan untuk ibu bapa especially bagi mereka yang baru pertama kali nak timang cahayamata tu.
Lia Hasty said…
Jealous nya dengan parent zaman sekarang serba modern n canggih. Siap ada apps sendiri lagi boleh lah nak refer apa2 kan kalau tak ahu
Rawlins GLAM said…
Bagus apps ini untuk semua ye tak - bakal parents, new parents and veteran parents sekali kan. Takde la rasa segan nak bertanya bila anak-anak ada masalah kan - boleh je rujuk kat apps ini.
mek yunie said…
semenjak download hari hari buka. untuk diri sendiri untuk anak anak. memang bermanfaat sangat apps ni pada diri ini sebagai ibu, wanita yg berkerja dan sebagai isteri.
Fadzil Ahmad said…
Femes jugak apps asianparent ni ye. Lebih 100 juta view tu. Senang lepas ni ibu2 nak tengok perkembangan sewaktu mengandung. Tk perlu google2 da. Byk sgt info bercanggah kalau google ni
Yanty Lee said…
Such a good sharing sis. Walaupun Ty belum berkhawin dan berpengalaman as aibu yang mengandung , Ty percaya degnan adanya apps dan semua nya boleh banyak bagi ilmu dan pendedahan serta membantu secara tak langsung.
Raihanah ahmad said…
Suka baca info daripada AsianParent ni selalunya guna fb diorang je. Tak sangka dah ada apps lagi mudahlah nak dapat info parenting. Semoga dapat manfaat kepada lagi ramai pengguna
Tini Alif said…
Wah!!! Kebetulan pulak sis tengah preggy ya... thus, memang sangat beneficial la apps ni... 2 in 1 gitu... memang bagus apps ni... terdapat pelbagai maklumat yang penting untuk kita jadikan panduan keibubapaan... kannnnn...
adlinatasya said…
wahh, bestnya apps ni. teknologi semakin hebat skrng ni. boleh sharing dgn member2 yg tgh pregnant. thanks share info


https://www.adlinatasyaa.blogspot.com
Aerill Hassan said…
Bagusnya aplikasi ni. Sangat membantu ibu bapa, memudahkan. Tak sabar pulak nak jadi parentt, baru boleh guna apps ni. Hehe
Mahamahu said…
SEKARANG NI MANA-MANA PRODUK ATAU SERVICE YANG MASIH TIDAK MENGGUNAKAN TEKNOLOGI TAK KIRALAH APPLIKASI ATAU JUGA APA SAHAJA MEMANG MEREKA KETINGGALAN IBU BAPA NAK BELAJAR JADI SEORANG IBUBAPA YANG BAGUS PUN ADA APLIKASI KAN HEHEHE....
Nadia Johari said…
memnag bagus apps ni..nad pun dah download..banyak informasi dalam ni..ade juga contest..buat ibu2 share diaorang punya pengalaman
Baguskan apps ni. Banyak ilmu keibubapaan yg dikongsi dekat sini. Plg penting kita blh tanya soalan yg boleh membantu
Kita
Menjadi ibubapa yg baik
Emi said…
Haritu nampak member post pasal aplikasi ni. Duk tangguh2 nak install pun, hehe. Tapi memang nak install nanti sebab kita tengah pregnant now. So maybe melalui aplikasi tu boleh dapatkan byk info berguna tentang kehamilan.