Tidak menjual di Facebook tetapi akaun disekat. Blogger perlu periksa Marketplace supaya link blog tidak disekat

Tidak menjual di Facebook tetapi akaun disekat. Blogger perlu periksa Marketplace supaya link blog tidak disekat | Ena tak pasti samada korang sebagai blogger tahu ke tidak jika kita share entri blog ke personal akaun Facebook, sekarang ni admin akan auto detect masuk 'Selling' iaitu di pautan "Marketplace". Kalau tidak tahu cuba korang cek samada banyak tak list selling. Jika melebihi daripada 10 listing, berhati-hatilah sebab peluang untuk disekat tinggi. Terjadi kepada mertua ena sendiri akaun Facebook disekat selama seminggu untuk komen. Bila ena cek terlalu banyak listing di Marketplace. 

Dulu ena selalu jugak kena. hahahaha. Tapi sekarang dah bijak sikit lah sebab dah tahu apa yang tidak boleh. Tengok sejarah ena selalu kena blok komen tapi sampai bulan Mac 2020. Sejak dari itu sampai sekarang tak pernah lagi kena blok url blog walaupun ena selalu share ke group. Mungkin tips selanjutnya membantu para blogger supaya alert.

Cara cek feedback daripada admin Facebook. Takde naik notification tapi korang kena cek manual

Tekan 3 line bar hujung atas belah kanan dan klik "Support Inbox"

Haa disini lah kena cek manual. Klik "Your violations"

Disini akan banyak list update. Ni contoh ena klik latest feedback. So dia review posting ena ok. Jadi takde melanggar etika. Kira blok sementara tu untuk tunggu review admin. Leceh kan kalau kena hold?????

Jadi ini antara ena lakukan tanpa kena review by admin. Perkara yang korang perlu elakkan:

1. Jangan share melebihi 3 artikel di dalam satu hari untuk group yang sama. Katakan hari ni nak share entri "travel". Kalau boleh 1 entri sahaja fokus untuk semua group Facebook. Jangan dok share entri berbeza travel, parenting, food , lifestyle dalam 24jam. Begitu juga biz online. Kadang-kadang banyak produk up jadi admin akan banned jika detect lebih 3 posting dalam group sama. TAPI kalau group tu sejenis kau posting sekali pon da tak lepas better LEAVE ye. 

2. Jika korang up balik post yang lama dengan memasukkan komen, jangan menaip ayat tetapi cuma menggunakan emoji seperti contoh dibawah. Sebab emoji ni unlimited up berulang kali tak kan kena blok komen.

Ena share ke group pada 21/12/2020 kemudian ena nak up balik entri ni dengan memasukkan komen emoji supaya entri ni naik semula ke wall group tersebut. Jangan masukkan sebarang ayat terutama ayat berulang. Kang tak pasal-pasal detect spam.

3. Jika share "Live" ke group, pastikan tidak tekan "share to group" melebihi 9 kali. Kalau tidak akaun akan hang. Lebih selamat log out ke akaun kedua dan ulang step share tadi. Agak leceh tapi kalau hang jangan stress pulak ye.. Live ni jarang digunakan kecuali korang jenis bisness online.


Contoh share PUBG live. Ena hanya tekan share untuk 9 page. Kemudian 'Log out' ke akaun kedua dan ulang share 9 page. 'Log in' semula ke akaun asal. Step ni agak leceh lah tapi selamat.

Pernah cek Marketplace walaupun tak pernah guna?


Sebagai blogger memang menjadi tugas kita untuk share task yang diberi client melalui blog, Facebook dan Instagram. Jadi mesti kita akan share link url blog ataupon website client ke Facebook. Jika Page memang takde masalah. Tapi kalau Personal Akaun yang akan bermasalah.

Setiap kali publish akan keluar format selling di bahagian atas. Kita akan tutup atau off format selling kan. Belum tentu ia disable taw.

Kalau keluar notification 'Congratulations........bla....bla' di atas terus cek "Marketplace"


Nampak kan ada gambar kedai di bahagian tengah tu. Korang klik gambar profile orang sebelah ayat "Sell"


Nampak kan ada '1 listing' di bahagian "Your Listings". Disini korang kena clear. Kalau dibiarkan menjadi lebih banyak listing nanti kena blok dengan abam Mark selama seminggu. Klik "Your Listings"


Korang boleh padam list yang tidak ada kaitan dengan selling dengan klik 3 dot belah kanan dan "Delete Listing"


Double confirmation dan tekan "Delete Listing"


Klik "Delete"


Biasa ena memilih "No, haven't sold"


Listing sudah dipadam.

Haaa mudah je kan. Tapi biasalah Abam Mark sekarang terlalu agresif nak blok akaun. Paling risau kena blok url blog. Sebab berkaitan dengan task client kan. Jadi please berhati-hati dan alert pada "Marketplace". Kalau dah kena seksa nak report balik. Kalau report tu cepat feedback takpe lah jugak kan. kalau no respon??? Itu saje perkongsian dari ena :) Mungkin korang ada lagi tips tambahan yang ena tak tahu boleh share di ruangan komen.

Post a Comment

6 Comments

Atie Zieya said…
thank you sharing ni.. betul ramai link kena sekat tanpa tau sebab dan cara
Bae Roslan said…
okay thank you ena. sangat bermanfaat
Abam Kie said…
Sampai skrg abe kie x leh share url blog di fb n ig. X tahu camne nak buat. Geram tul!
Nadia Johari said…
Kalau padam .. Nanti kat posting ade lagi ke tak.. Kalau keluar selling bukan congrats sama ke cara ina bagi ni
Cik Puan Ena said…
Sebabtu kena cek manual kadang 2 kita da pangkah pon die ada kt listing marketplace. Congrats tu kdg ada noti kdg xde. Kna sntiasa cek