Cara mudah dan pantas merawat eyebag

Cara mudah dan pantas merawat eyebag | masa zaman belajar dulu perkara ni memang kerap terjadi. Yelah tak cukup tidur 1 hal. Kena pula pagi tu ada presentation penting. Eh mata kemain naik sembab. Itu kalau tak cukup tidur. Jika kerap menangis sebab syok layan drama air mata, memang lagi lah sembab. i memang feeling taw lagi-lagi cerita hindustan dan korea. Apa perkara yang biasa korang lakukan untuk kurangkan bengkak sekeliling mata tu? kalau ena selalu cari timun tepeklah kat mata ni. itu pon kalau ada stok. huhu..



Sebelum bercerita lanjut....

Apa itu eyebag?

Eyebag ataupun Periorbital Puffiness adalah keadaan dimana tisu di kawasan sekeliling mata kita mengalami kebengkakan. Bengkak yang terhasil di kawasan bawah mata itulah kita panggil sebagai eyebag kerana bentuknya yang seperti kantung beg.



Bagaimana eyebag boleh berlaku?

1️. Menggunakan Skincare Di Kawasan Sekeliling Mata.
Siapa pernah dengar tentang retinol, salicylic acid, glycolic acid?Semua bahan ini berkesan untuk memperbaiki struktur dan rasa kulit anda tetapi ia juga boleh menyebabkan kerengsangan pada kulit seperti gatal-gatal. Dan bila anda menggunakannya terlalu hampir pada kawasan mata anda, kerengsangan tersebut akan menjadi punca terhasilnya eye bag pada mata anda.

2️. Tidak Membilas Muka Dan Rambut Anda Sebersih-Bersihnya
Matthew Zirwas, MD, Pengarah Contact Dermatitis di Pusat Perubatan Wexner, Ohio Universiti, menyatakan, dermatitis pada kelopak mata (keradangan yang menyebabkan anda menggosok mata) adalah disebabkan oleh sisa-sia syampu, perapi, atau pembersih muka yang terperangkap didalam lipatan kelopak mata anda atau disekitar kawasan mata anda.

3️. Tinggi Kandungan Garam di Dalam Tubuh Anda
Pernah tak anda menyedari bahaan diet pemakanan yang mempunyai sodium yang tinggi akan membuatkan badan anda menyimpan air di kawasan-kawasan yang tidak sepatutnya termasuklah kawasan di bawah mata anda. Secara umumnya, pengambilan garam (sodium atau natrium) adalah cukup 1500 mg dan mestilah tidak melebihi 2300 mg dalam sehari.

4️. Kehilangan Berat Badan Terlalu Cepat
Semua orang mengetahui tentang proses penuaan boleh membuatkan eyebag muncul pada mata anda apabila pipi anda mulai kendur. Tetapi tak ramai yang  tahu bahawa penurunan berat badan secara mendadak juga boleh menyebabkan masalah yang sama. Menurut Dr.Rushmini, lemak pada muka sangat penting bagi membentuk wajah.Pipi akan cengkung jika kehilangan lemak. Apabila lapisan lemak pada tarsal plate menipis akhirnya hilang akan menyebabkan bawah mata tampak cengkung dan berlekuk.

Macam mana nak rawat eyebag?


🥒Timun
Timun adalah bahan semulajadi yang sangat hebat untuk menyingkirkan eyebag. Ambil dua hirisan timun yang fresh dari peti sejuk anda. Letakkan pada mata anda selama 25 minit.

🥛Susu
Untuk mereka yang mengalami eyebag yang sangat teruk, ini adalah regular regime yang anda perlu ikut. Celupkan cotton pads ke dalam susu yang telah disejukkan. Letakkan pada mata anda dan biarkan selama 15-20 minit.

🥔Kentang
Simpan kentang di dalam peti sejuk untuk beberapa minit. Hiris kentang menjadi hirisan yang bulat. Letakkan pada kawasan mata anda. Pastikan menutupi kawasan eyebag anda. Biarkan selama 15-20 minit.



TAPI...Kalau nak lagi mudah taknak hiris bahan di dapur apa kata korang cuba Eyecare produk darpada Marykay ni. Mudah dan cepat digunakan.


Kedua-duanya ena dah guna. memang best. Letak dulu dalam peti ais. Terasa nyaman je bila sapu. Jenis yang ngadap skrin laptop lama jadi ena akan cari gel ni.

Kebaikan Marykay Indulge Soothing Eye Gel 11g


❤ Menyejukkan dan menenangkan. Mengandungi bahan botani yang dapat menegang, memejal dan mengurangkan kesembapan di kawasan mata (eyebag)

👀 mata sembab
👀 eyebag menganggu
👀 lingkaran gelap@hitam bawah mata
👀 mengadap laptop lama
👀 berjaga malam untuk siapkan assigment
👀 menangis lama
👀 pakai spec mata
👀 fineline
👀 mata penat

Fakta : kulit di sekeliling mata adalah kulit yang paling nipis dan sensitif pada wajah. Oleh itu adalah lebih cenderung menjadi lebih gelap dari kawasan lain di bahagian muka apabila tidak dirawat dan dijaga dengan betul.



Hydrogel Eye Patches 30 pairs


Mary kay Eye patch ini dalam bentuk hydrogel. Mampu berikan rasa sejuk bila pakai . Yang best, ada ANTIOKSIDA dari 4 jenis buah berry untuk kurangkan finelines, gelap bawah mata dan eyebag. Tambahan pula, eye patches hidrogel ini merupakan teknologi korea tau.


1. Dalam 1 bekas ada 30 pairs. Dalam seminggu pakai 2 kali jurr 
 
2. Dalam bekas hydrogel ada serum mata, jadi TIDAK BOLEH TRANSFER KE BEKAS YANG LAIN. 
 
3. Bahan utama adalah Glycerin 
 
So let me tell you something about this GLYCERIN 
 
✅bagus untuk berikan kelembapan kepada kulit lagi lagi yang kulit kering tuuu  
✅membantu mencerahkan kulit kusam   
✅memperbaiki penampilan bintik bintik gelap, parut 
 
4. Sebelum guna, letakkan di dalam peti ais selama 20 minit, Then, baru Letak di bawah mata selama 20 minit. Jangan biarkan lebih daripada 20 minit sebab tak nak serum tu kering, Bila kering mata akan cepat berkedut. Sedangkan kita pakai hydrogel tu untuk hilangkan kedut. 
 
5. Orang yang ada Eyebag dan mata panda sesuai pakai.  
 
6. Boleh juga letak di SMILE LINE. 


 
7. Kenapa company pair kan dengan soothing eye gel?. Sebab even pakai hydrogel ni pon kene pakai eye cream atau soothing eye gel. Ibarat Masker dengan Pelembap. 2 perkara yang berbeza.
 
senang citer hydrogel ni bila pakai memang nampak effect dia ketara sebab dia dah dicampur SERUM yang khas untuk mata kita😍☺️😊 


Klik nombor tertera untuk lebih lanjut

Ena | Beauty Consultant | 0123942251

Post a Comment

0 Comments