ツ Teman Tapi Mesra

5 Resepi Mudah dan Senang menggunakan Pasta Organik Alce Nero


Di rumah ena memang kena sentiasa ada pelbagai jenis pasta sebab anak sulung sangat suka makan pasta terutama Spageti. Kenapa dia tak makan nasi??? Haa susah nak jawab sebab tekak dia makan nasi seminggu sekali je. Asal masuk tekak je nak muntah. Mungkin pembawakan semasa hamilkan Sumayyah, ena mabuk teruk 6 bulan tak lalu makan nasi asyik nak makan pasta. Agaknya terbawa sampai bersalin la tu. Disebabkan dah macam-macam jenis brand pasta ena guna, kali ni nak cuba pula Alce Nero. Siap ada resepi lagi uolsss... Haa tak sabar nak cuba nanti. 

Resepi Kegemaran Keluarga

Di antara semua jenis pasta ni, ena belum cuba lagi Pasta Penne. Sumayyah sangat gilakan Carbonara. Suami pula suka Spaghetti Bolognese versi pedas. Dan ena pula Spaghetti Daging Masak Lemak Cili Api. Haaa.. nanti ena share resepinya. Tapi sebelum itu ena kongsikan resepi yang telah disediakan oleh Alce Nero khas untuk peminat pasta ! Mana tahu korang nak cuba pula.

Tingkatkan Kehebatan Menu #DudukDiRumah PKPP Anda dengan Lima Cara Memasak Pasta Organik daripada Alce Nero 

Semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), anda menemui bakat terpendam anda dalam memasak hidangan yang menyihatkan dan lazat serta tidak memerlukan belanja besar. Kini dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) pula anda ingin tingkatkan lagi keupayaan dengan resipi baharu menampilkan citarasa, persembahan dan kebaikan yang malah lebih tinggi. Anda perlu memasak hidangan yang belum lagi anda kongsikan gambarnya di Facebook, Instagram atau Tik Tok! 

Alce Nero, jenama organik terkemuka Itali, menawarkan kepada anda lima resipi yang mudah dan mengkagumkan menggunakan pastanya. Kesemua resipi ini menggunakan ramuan yang biasa terdapat di dapur. Jika tidak mempunyai bahan tertentu, gantikan sahaja dengan apa yang ada. Walaupun pasta merupakan ramuan utama resipi ini, anda akan dapati citarasa, tekstur dan rupa masakan yang pelbagai. 

1 ) SPAGHETTI CARBONARA 
 

Apa kata beralih daripada pasta berasaskan tomato dan cuba karbonara tanpa krim ini. Anda hanya perlukan pasta Alce Nero, telur, keju, cendawan dan daging lembu atau dendeng ayam belanda. Tak ada dendeng? Gantikan sahaja dengan daging lembu atau ayam cincang. Tak ada keju parmesan? Gunakan keju mozzarella, cheddar atau krim. 

Hanya 30 minit diperlukan untuk menghasilkan hidangan karbonara untuk empat orang seperti yang dihidang di kafe. 

Ini adalah resipi carbonara Itali tanpa krim. Yang diperlukan hanyalah pasta, telur, keju, cendawan dan daging lembu!

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 15 minit
Untuk: 4 orang

Bahan:
• 300g Alce Nero Organic Spaghetti.
• 1 cawan keju parmesan parut untuk memasak
• 6 daging lembu atau daging ayam belanda, dihiris
• 1 cawan cendawan dihiris
• 2 biji telur
• 1 kuning telur
• 1 sudu kecil Garam
• Lada hitam, jika mahu
• ½ cawan keju parmesan untuk dihidangkan

Cara memasak:
1. Masak spageti dengan garam hingga sebati. Toskan tetapi simpan satu cawan air masak.
2. Pukul telur, lada hitam dan keju dalam mangkuk dan ketepikan.
3. Dalam kuali, panaskan minyak masak dengan api sederhana. Masukkan daging lembu dan cendawan, goreng selama lebih kurang 5 minit.
4. Kurangkan api hingga rendah dan masukkan spageti masak.
5.Tuangkan telur dan sos keju, cepat-cepat campurkan dengan spageti dan daging lembu sehingga dilapisi dengan baik. Pastikan ia tidak menjadi telur rebus. Masukkan satu sudu air pasta yang dimasak pada satu masa sehingga anda mencapai konsistensi sos yang diinginkan.
6. Keluarkan dari api dan hidangkan segera. Masukkan keju parmesan tambahan di atas.

2 ) MACARONI CHICKEN SOUP
  

Sup ayam memang sesuai dimakan ketika fasa PKPP ini memandangkan ia membantu menguatkan imuniti dan memulihkan semangat. Semangkuk sup ayam yang lazat merupakan hidangan ringkas yang memerlukan banyak ayam dan masa yang lama. Tambahkan makaroni organik Alce Nero bagi meningkatkan lagi selera dan manfaat kesihatannya buat anda. Biasanya kanak-kanak dan orang dewasa akan meminta untuk menambah sup yang membangkitkan selera ini. Bersedialah!

Sup ayam asas dengan makaroni yang mesti dipelajari oleh sesiapa sahaja! Rangsangan yang baik untuk sistem imun dan membuat anda tetap hangat pada hari hujan.

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 2 jam
Untuk: 4 orang

Bahan:
• 3 sudu besar Cuka Sari Apel Organik Alce Nero
• 4 cawan Alce Nero Macaroni
• Tulang ayam 1kg
• 8 batang tongkat / sayap ayam
• 3 batang saderi, dihiris nipis
• 1 lobak merah, dihiris
• 3 ulas bawang putih, dihancurkan
• 1 bawang, dihiris nipis
• 2.5 liter air kosong

* Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan stok ayam siap pakai dan menambahkan ayam dan sayur-sayuran.

Cara memasak:
1. Rebus air dan masukkan ayam, tulang ayam, saderi, bawang, wortel, bawang putih, cuka sari apel. Didihkan dan kecilkan api. Musim dengan garam dan lada. Didihkan selama lebih kurang 2 jam.
2. Setelah selesai, angkat tulang ayam dan angkat dari api.
3. Dalam mangkuk hidangan, masukkan makaroni dan tuangkan sup ayam dan ayam yang suam. Hidangkan semasa panas.

3 ) CHEESY BAKED PENNE WITH EGGPLANT
 

Hanya empat bahan dan 25 minit diperlukan untuk menghasilkan hidangan makan malam yang mengkagumkan ini. Masak pasta penne organik Alce Nero, selang-selikan dengan lapisan pasta, sos pasta Alce Nero, terung (atau sebarang sayur yang boleh didapati) dan keju di dalam bekas yang tahan ketuhar, dan tambahkan lebih banyak keju. Bakar selama 20 minit atau sehingga keju cair. Siap! Sungguh mudah, enak dan sesuai untuk Instagram. 

Anda hanya memerlukan 4 ramuan - Sos Pasta, Pasta, Terung (atau sayur mana-mana) dan keju pilihan anda!

Masa penyediaan: 5 minit
Masa Memasak: 20 minit
Untuk: 4 orang

Bahan:
• 1 balang Sos Alce Nero Pasta dengan Sayuran
• 4 cawan Alce Nero Penne
• 1 Terung, dihiris nipis
• 1 cawan keju mozzarella parut, untuk sos
• 1 cawan Cheddar Cheese parut, untuk sos
• 1 cawan keju mozzarella parut tambahan, untuk topping

Cara memasak:
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180c
2. Masak pasta seperti yang diarahkan dan toskan. Simpan kira-kira ¼ cawan air pasta.
3. Dalam periuk lain, tuangkan air pasta dan sos pasta. Biarkan mendidih sedikit.
4. Keluarkan dari panas. Masukkan pasta, terung dan semua keju. Gaul rata.
5. Dalam piring kaserol, tuangkan campuran pasta cheesy. Masukkan keju mozzarella tambahan di atas pasta. Bakar selama 20 minit sehingga terung masak sepenuhnya dan keju cair.

4 ) SPICY FUSILI WITH VEGETABLES 
 

Fusili goreng kilas berasaskan tomato ini merupakan hidangan tepat bagi vegetarian atau tatkala anda inginkan sesuatu yang ringkas dan segera. Anda pasti mendapat manfaat lima bahagian sayur dengan hidangan pasta organik Alce Nero cara Asia yang menyihatkan dan membangkitkan selera ini. Sesuai dimasak menggunakan sebarang sayuran yang ada di dalam peti ais anda. Untuk lebih cantik, pilih sayuran dalam pelbagai warna seperti lobak merah, tomato, cili kembung, jagung dan timun. 

Resipi ini ringkas dan sesuai untuk seseorang yang sibuk tetapi memerlukan hidangan pilihan. Anda boleh menggunakan sayur-sayuran yang terdapat di pantri anda.

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 10 minit
Untuk: 4 orang

Bahan:
• 1 lobak merah, dihiris
• 2 biji tomato segar, potong dadu
• 1 biji capsicum merah, potong dadu
• 1 bawang, dihiris
• 1 balang Sos Alce Nero Pasta bersama Cili
• 4 cawan Alce Nero Fusilli Tricolore
• Keju (pilihan)
• Lada (pilihan)

Cara memasak:
1. Di atas periuk, taburkan sedikit minyak dan tumis sedikit bawang dan wortel hingga lembut. Campurkan dalam tomato dan capsicum.
2. Tuangkan perlahan-lahan Sos Alce Nero Pasta dengan Cili dan biarkan mendidih hingga sedikit berkurang. Musim dengan lada jika mahu.
3. Masukkan pasta yang telah dimasak ke dalam sos dan kacau hingga sebati sepenuhnya.
4. Hidangkan sambil panas dengan lobak merah dan tomato. Masukkan keju di atas sementara sos panas jika mahu.

* Anda boleh menambah sayur-sayuran lain seperti kacang polong, brokoli, cendawan atau apa sahaja yang terdapat di pantri anda.

5 ) TUNA PASTA SALAD 

 
Ingin keluar bersiar-siar lagi dengan keluarga semasa PKPP dan membawa bekal salad yang dimasak di rumah untuk berkelah? Salad pasta tuna ini menggunakan pasta penne organik Alce Nero untuk hidangan yang berkhasiat dengan campuran tekstur rangup dan halus. Mudah untuk disediakan dan enak dimakan panas atau sejuk. Tambahkan citarasa Asia dengan serai, daun bawang, cili padi atau minyak bijan. 

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 15 minit
Untuk: 4 orang

Bahan:
• 250g penne organik Alce Nero
• 280g minyak tuna Ayam Brand ™ serpihan minyak
• 100g jagung kernel keseluruhan Ayam Brand ™
• Carrot 50g, potong
• 100 g Timun, potong
• 50g Kubis merah, dikisar
• 80g Bawang, dikisar
• 5g daun pudina
• 90ml minyak zaitun extrace Alce Nero
• Cuka sari apel Alce Nero 30ml
• 1 ulas Bawang Putih, cincang
• Garam, lada dan serbuk bawang putih

Cara memasak:
1. Pukul minyak, cuka, bawang putih, bersama-sama kemudian perasakan dengan garam dan lada.
2. Didihkan periuk besar air masin ringan hingga mendidih dengan api sederhana. Masukkan pasta dan masak lebih kurang 10-12 minit.
3. Tiriskan dengan teliti. Pindahkan ke mangkuk dan campurkan ke dalam kuah.
4. Gabungkan semua bahan dalam mangkuk salad. Periksa perasa dengan menambah lebih banyak garam dan lada jika perlu.
5. Susun campuran pasta dalam mangkuk hidangan besar, hiaskan dan hidangkan.


Dapatkan resepi lengkap di https://alcenero.asia/recipes.html
atau 
layari laman rasmi media sosial Alce Nero https://www.facebook.com/AlceNeroMalaysia/ 
dan 

untuk menambah lebih banyak hidangan-hidangan organik dan berkhasiat ke menu PKPP anda. Kekal selamat dan sihat. Jangan lupa untuk tag @alceneromy apabila anda menyediakan hidangan menggunakan produk-produk Alce Nero untuk berpeluang memenangi hamper khas! Ikuti laman media sosial kami untuk lebih banyak resepi dan peraduan.

Mengenai Alce Nero 


Alce Nero diasaskan pada 1970-an apabila dua koperasi peladang muda Itali mengambil keputusan untuk mempelopori revolusi organik dengan menghasilkan makanan berkhasiat tanpa menjejaskan alam sekitar. Alce Nero menggabungkan kaedah pertanian lama dengan penyelidikan termaju kesihatan dan alam sekitar. Teknik kami mungkin telah berubah, namun jaminan kualiti kami masih berasaskan semangat asal Alce Nero iaitu kecintaan terhadap makanan, penjagaan alam sekitar dan larangan penggunaan bahan kimia sintetik.

Kini, Alce Nero merupakan jenama organik No. 1 di Itali. Pengeluar kami terlibat dalam semua peringkat penghasilan. Ini membolehkan kami menerapkan prinsip kami di sepanjang proses penghasilan dan menjejak asal-usul produk makanan kami secara terperinci. Justeru, kami dapat menjamin produk kami produk asli Itali berkualiti tinggi dan 100% organik yang dibawa terus dari ladang ke meja makan anda. Pengiktirafan organik Alce Nero telah melalui proses yang ketat oleh perbadanan pengesahan dari Kesatuan Eropah (EU) dan Jepun.

Di Malaysia, Alce Nero menjual pelbagai jenis pasta organik, minyak zaitun asli, kuah pasta, jem dan madu. Untuk maklumat lanjut, layari www.alcenero.asia

12 Chantiq Manis:

Faradidi said...

sedapnyaaa pasta. boleh cuba ni semua resepi kat atas

Farhana Jafri said...

banyak resipi baru boleh cuba ni. Thanks share. Selalunya makan macaroni goreng ataupun mac & cheese je hihi

Atie Zieya said...

thank youuu for the resepiiiii

Ruby said...

Akak belum try lg produk ni. Nanti nak cubalah. Nampak sedap.

Slumber Lady said...

Terliur pula tengok resepi dengan perut lapar. Pernah dengar brand alca nero tapi tak pernah beli lagi. Nak trylah nanti. And thank you share resepi. Boleh try lepas ni.

Bae Roslan said...

semua reswpi best2 dan nampak mudah je. nanti nak cuba la.

Mat Drat said...

bagus perkongsian ni..lengkap dengan resepi.
Anak2 Mat Drat mmg suka Spageti Carabonara dan Macaroni tu...
Dan lebih bagusnya... ni produk organik

Sis Lin said...

Tak ada jumpa lagi pasta ni, kalau ada nak juga jumpa...anak bujang Sis kemain suka makan pasta...

Syamimi Saad said...

Alamak.. sedapnya semua..
Tapi tu la. Pasta ni kita makan time betul betul teringin. Kalau tak, sikit je boleh masuk tekak..
Haaa, camne tu..
Rugi pulak kan..

Nadia Johari said...

Makanan past memnag digemari ni.. Hehehe.. Sennag nak buat.. Boleh cuba siap ade resepi.. Bgus ni.. Daging kisar lun ade dekt rumah

Lia Hasty said...

Lia pun peminat pasta ni. boleh lah cuba produk alce nero ni. dah ada resepi tu. lagi mudah.

Aerill Hassan said...

wah sedap2 ya resipinya. saya suka jugak makanan western ni. tapi tak boleh selalu sebab kadang2 jadi muak :)